Halve marathon Eindhoven 13 oktober 2019

Deel 3

De vakantie is helaas voorbij, de tropische warmte gelukkig voorbij dus wordt het nu tijd om de draad weer op te pakken. De halve van Eindhoven is al over twee maanden en de laatste twee weken mag je niets doen dus blijven er nog maar zes weken over op het gewenste niveau te komen, dat is even schrikken.

Volgens het schema van deel twee zat je voor de vakantie bij de lange duurloop op 80 – 90 minuten maar door de vakantieperiode zal dat wel wat minder geworden zijn, want ik adviseerde de loopschoenen op vakantie thuis te laten, dus stel ik voor om op te bouwen naar het niveau van 90 minuten eind augustus en daarna door naar de 100/110 minuten.

LET OP: de langzame duurloop mag nooit langer dan 15/16 km en doe wel de lichte tempowisselingen om de heupen los te houden.

Die laatste 5 kilometers hoef je niet te trainen, er zijn zelfs schema’s die niet verder gaan dan 12 km.

Streeftijd in Eindhoven Tempo D1 Tempo testloop
2 uur 9,2 km/ uur = 6.30/ km 5.50/ km = 58 min
2 uur 6 minuten 8,9 km/ uur = 6.45/ km 6.10/ km = 62 min
2 uur 15 minuten 8,6 km/ uur = 7 min/ km 6.30/ km = 65 min

Het omgaan met wedstrijdspanning hoort ook bij de voorbereiding en daarom mijn advies om eind augustus een 10 km wedstrijd te doen op max en de eerste helft van september een 15/16 km wedstrijd in het halve marathontempo en eind september als training nog een 10 km in halve marathontempo.

Conclusie: de komende zes weken worden behoorlijk pittig en daarom mag/ moet je de laatste twee weken voor Eindhoven uitrusten om dan helemaal fris aan de start te staan.

Niet zenuwachtig worden maar GENIETEN blijft het uitgangspunt, luister naar de vogels wanneer je door de bossen loopt.

Jasper van der Toorn