FAQ Loop nu met LONU

Veelgestelde vragen ‘Loop nu met LONU’

Ik heb de laatste jaren niets aan sport gedaan, kan ik dan toch meedoen?

‘Loop nu met LONU’ is dan een mooie manier om op een leuke, verantwoorde manier met bewegen te beginnen. Het schema is heel geleidelijk opgebouwd zodat je lijf kan wennen aan de belasting. Je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat!

Ik heb het afgelopen jaar een blessure gehad, kan ik dan toch meedoen?

Ja, als je blessure hersteld is in principe wel. Bij twijfel adviseren we je arts of fysiotherapeut te raadplegen. Je sport namelijk op eigen risico. Het schema dat we volgen kent een geleidelijke opbouw, zodat je langzaam went aan de belasting. Daarmee zou het moeten lukken.

Ik kan niet alle trainingen bijwonen, is dat erg?

Zeker als je net begint is het belangrijk dat je regelmatig traint. Kun je een trainingsavond niet? Compenseer dit dan zelf op een ander moment. Je kunt vooraf altijd aan de trainer vragen wat je thuis zou kunnen doen. Een goede opbouw is namelijk belangrijk omdat je lijf langzaam moet wennen aan duur en afstand. Probeer 2-3 trainingen per week in je dagelijkse leven in te bouwen.

Heb ik vanaf het begin loopschoenen nodig?

De eerste trainingen zijn op het grasveld, algemene sportschoenen zijn dan voldoende. Daarna adviseren we je te beslissen over hardloopschoenen. Laat je daarvoor goed adviseren in een hardloopspeciaalzaak, die zijn er in Eindhoven en omgeving voldoende (bijv. Rønnør). Zij kijken hoe je hardloopt, naar de stand van je voeten, enkels en knieën et cetera. Goede schoenen zijn belangrijk en kunnen veel vervelende blessures voorkomen.

Wat als ik het tempo niet bij kan houden?

De eerste twee trainingen zijn op het veld, daarna trainen we gezamenlijk op de openbare weg. Er is altijd voldoende begeleiding zodat iedereen op eigen tempo kan beginnen. We vertrekken samen en komen altijd samen terug.

Moet ik me afmelden als ik niet kan?

Nee, je hoeft je niet af te melden. We vinden het wel prettig als je het meldt wanneer je een blessure hebt. Dit kan op de training of via trainers@lonu.nl. We starten stipt om 19.30 uur het programma.

Enkele reacties van de voorgaande cursussen

Ans

De beginnersgroep is mij supergoed bevallen. De begeleiding van de trainers is goed, de opbouw van het aantal minuten dat je loopt is ook goed te doen. Ik had niet verwacht dat je na zo’n 10 weken tijd, al een half uur achter elkaar kunt lopen.

Het lopen in een groep vind ik gezellig én makkelijker dan wanneer ik alleen loop. Er wordt voldoende aandacht besteed aan de warming up en cooling down. Tijdens het lopen is er ook aandacht voor iedereen. Doordat er vier groepen zijn met ieder een ander niveau (aantal km en tijd) is er voor “iedereen wel wat wils

Suzan

Ik vond het een gezellige beginnersgroep met een grote diversiteit aan mensen, waarbij je door 2-3 trainingen in de week redelijk gemakkelijk opbouwt om langer aan een stuk te lopen. Een groep om je heen werkt voor mij (zeker in zo’n beginfase) erg motiverend!

Mijn eerste jaar bij Lonu zit er al bijna op. Door de goede opbouw van de trainingen in combinatie met af en toe zelf trainen en de motivatie van het trainen met een groep verleg je steeds je grenzen zonder dat je het door hebt. Ik had in september nooit gedacht met gemak nu ruim tien km te kunnen lopen. En ik had al helemaal niet gedacht dat ik dit ook vol zou houden en verder zou willen gaan.

Carel

Toen ik in september 2011 na 30 jaar voor het eerst weer ging hardlopen had ik mezelf als doel gesteld om voor het einde van het (kalender)jaar een half uur non-stop te kunnen lopen. Dat doel moest ik al vrij snel bijstellen, want door de goede begeleiding en een perfecte trainingsopbouw had ik na acht weken dit doel al bereikt. Ik mocht gaan lopen in laagste groep. Eind november liep ik al een uur en werd ik, op advies van de trainsters, “verbannen/gepromoveerd” naar een groep hoger.

Het plezier in het lopen is zo groot dat ik me schuldig voel als ik een keer niet mee kan trainen (ik laat dan mijn mede groepsgenoten in de steek). Lonu is de loopgroep van Nuenen met de nadruk op GROEP, zonder daarbij de kwaliteiten van ieder individu uit het oog te verliezen.

Tot slot: “Zonder u geen Lonu”; maar wees gewaarschuwd, het is wel verslavend.